Перейти до основного вмісту

Становлення соціальної роботи в зарубіжних країнах як самостійного напряму діяльності.

Процес становлення соціальної роботи як виду професійної діяльності розпочався на початку XX ст. у країнах Західної Європи і США. В Україні, як і в інших слов'янських державах, державна соціальна допомога сиротам, інвалідам, бідним, військовослужбовцям розвинулася ще за часів Київської Русі і знайшла своє відображення у діяльності київських князів і християнської церкви. Основні етапи розвитку соціальної роботи як професії розглядаються у межах курсу "Історія соціальної роботи".
Спроба науково-теоретичного усвідомлення різних форм соціальної допомоги робилася вже у XIX ст. як у нашій країні, так і за кордоном. Це знайшло відображення і в працях, що стосуються соціального життя людей (умов формування і реалізації життєдіяльності, свободи і рівноправ'я, справедливості), і у конкретних напрямках соціальної роботи у сучасному розумінні.
Теоретичні підходи до соціальної роботи сформувалися на початку XX ст. у працях зарубіжних західних дослідників. Найбільш відомі з них такі: М. Річмонд (теорія соціального діагнозу, концепція інтервенції, ведення історії клієнта); В. Робінсон (усвідомлення ситуації клієнта, цінностей і смислів його буття, значення минулого досвіду); Дж. Тарт, О. Ранк (функціональна школа — в основі теоретичних підходів лежить не діагноз, а процес взаємодії соціального працівника і клієнта, принцип синхронічного підходу, принцип "тут і зараз"); Розвиток теорії соціальної роботи здійснювався за чотирма основними напрямками: теорія індивідуальної роботи, теорія групової роботи, теорія общинної роботи (в ком'юніті, спільноті, громаді, мікрорайоні тощо), теорія адміністрування і планування. Відповідно до цього всі підходи щодо визначення конкретних форм, методів соціальної роботи, технологій соціальної роботи поділяються на три групи: індивідуальний, особистісний підхід до теоретичної схеми соціальної роботи; соцієтальний підхід, де як базова схема розглядається вся сукупність суспільних зв'язків і відносин; соціально - діяльнісний підхід, коли соціальна робота розглядається в традиційній для сучасного пізнання суб'єктно-об'єктній схемі.
2.Соціальна робота в США.
Соціальну роботу в Сполучених Штатах Америки пов'язують з професією,яка служить соціальної моральності народу. Сфера соціальної роботипостійно розширюється від року до року, проте, вже сьогодні службасоціального працівника США охоплює різноманітні місця --урядові здравоохоронні організації, школи, центри охорониздоров'я, агентства з охорони сім'ї і дитини, центри психологічногоздоров'я, бізнес і промисловість, центри корекції і приватну практику.  Соціальні працівники обслуговують людей дитячої та старшого віку і всіхрас, етнічних груп, соціо-економічних рівнів і релігій.
Групи клієнтів, які звичайно включаються в соціальне обслуговування:  . Сім'ї, що включають одного з батьків, що мають серйозні конфлікти, які проявляються в пагонах дитини з дому, правопорушення, насильстві, труднощі у навчанні і т. д.  . Пари та сім'ї, які мають проблеми з дітьми.  . Пари, що мають серйозні подружні конфлікти.  . Окремі люди і сім'ї, які страждають від безробіття, відсутності заслуженої зарплати, фізичні вади, брак професійних умінь і інших причин.  . Окремі люди і сім'ї, чиї життя зруйновані покаранням за порушення закону.  . Самотні, педагогічно важкі підлітки.  . Окремі люди і сім'ї, чиї життя зруйновані фізичними або психічними вадами або хворобами.  . Правопорушники та їхні родини.  . Опікуни та діти, чиї батьки померли або залишили своїх дітей і не піклуються про них.  . Емігранти і представники національних меншин, що не мають необхідних коштів і можливостей або які є жертвами расової дискримінації.  . Люди, що мають прогресуючу непридатність (психічні відхилення) та їх сім'ї.  . Старі люди, не здатні до довгої достатньою діяльності.  . Приїжджі і тимчасові мешканці, що не мають необхідних засобів до існування.  . Діти, (і їх родини) які мають труднощі пов'язані зі школою.  . Люди, чий досвід екстремальних стресів пов'язаний з травматичними наслідками або з серйозними життєвими змінами (вихід на пенсію, смерть коханої людини, діти, що покинули будинок, і т. п.).
Соціальні працівники самі відгукуються про свою професію по-різному. Вінговорять про неї як про роботу, що дає задоволення, що розчаровує,винагороджується, спустошує, стресовій і приносить масу проблем і т.п.
Вражаюче різноманітна практика соціальної роботи в США включаєсебе безліч видів діяльності, що виявляються в широкому розмаїтті їїзастосування. Дане різноманіття і комплексність соціальної роботиприпускають безліч її визначень. Пошлемося тут на визначення,прийняте Національною Асоціацією Соціальних працівників (Наср),професійною організацією соціальної роботи в США:Соціальна робота - це професійна діяльність з надання допомогиокремим людям, групам чи колективам у підвищенні або відновленні їхздатності до соціального функціонування та створення сприятливогосуспільну ситуацію в їх цілях. (Наср 1973).В основі будь-якої соціальної діяльності лежать складові елементи, яківключають наступні чотири концептуальні області:  - Призначення та цілі професії; - Система цінностей, етика і філософія практичного спрямування; - Основа знань практичного спрямування; - Методи і засоби, що використовуються в роботі.
3.Соціальна робота в Німеччині.
За своїм основним законом - конституцією - Федеративна республіка Німеччини є демократичною і соціальною федеративною державою, до складу якої входить 16 федеральних земель.
Конституційний лад федеральних земель мусить відповідати принципам побудованої за республіканським типом демократичної і соціальної правової держави у відповідності з Основним законом. Поряд із принципами демократії, республіки й федералізму, до особливо виділених у конституції засадничих державних цілей належить і принцип соціальної держави.
Цей принцип дає законодавчій владі повноваження регламентувати соціальні послуги й організацію соціальної системи, доручає законодавчій владі діяти в напрямках: вирівнювання соціальних протиріч і досягнення соціальної справедливості, а також забезпечення й підтримання соціального захисту громадян. На рівні Конституції принцип соціальної держави підкріплюється низкою основних соціальних цінностей:
. Обовязок усієї державної влади поважати й захищати людську гідність; із цього випливає, наприклад, дуже прагматичний обовязок забезпечення матеріального прожиткового мінімуму громадянам, які потерпають від низького рівня життя;
. Рівність усіх людей перед законом, рівні права чоловіків і жінок, заборона дискримінації за ознаками походження, раси, мови і національності, віросповідання, релігійних і політичних переконань;
. Заборона дискримінації через інвалідність;
. Обовязок держави забезпечити особливий захист інститутів шлюбу, сімї й материнства, а також позашлюбних дітей;
. Свобода обєднань - головним чином як конституційна гарантія тим, хто працює, свобода створення профспілок і вступу до них;
. Соціальна зумовленість приватної власності.
Основними формами соціальної роботи і соціальної педагогіки в сучасній Німеччині є такі:
Робота з сім'ями та молоддю (фінансова допомога, консультування, денні та резидентні установи, центри для молоді, організація дозвілля).Робота в закладах охорони здоров'я (лікарні, психіатричні клініки, заклади охорони здоров'я для немовлят, дітей шкільного віку, робота з хронічно хворими та людьми з вадами, попередження алкоголізму та наркоманії.Соціальний захист, включаючи різні види допомог, робота з бездомними, людьми похилого віку, імігрантами та політичними біженцями.Робота з правопорушниками, включаючи кооперацію з судами, робота у в'язницях, пробаційній службі.Різноманітність форм соціальної роботи в Німеччині обумовлюють три компоненти:політика соціального захисту як частина державної національної політики;інтелектуальні традиції, втілені в діяльності добровольців та у системі підготовки кадрів -фахівців із соціальної роботи;потреби клієнтів, на задоволення яких завжди направлена діяльність соціальних працівників.
Системи захисту населення в Німеччині базуються на договорно-страхових принципах. Наймані трудящі виплачують певну частину своїх доходів у страховий фонд, що дає їм право скористатися послугами фонду, коли їм знадобиться допомога в розмірах, що відповідають накопиченням у страховому фонді. Одночасно роботодавці від імені своїх найманих робітників також відчисляють певні суми в це страхове тло
На сьогоднішній день в Німеччині функціонує широко диференційована сфера соціально-педагогічної діяльності, що включає заклади для підтримки сімейного виховання, дитсадки, групи продовженого дня, виховання в дитбудинках та інтернатах, центри позашкільної дитячої й підліткової діяльності та ін 
У роботі з сімями велика увага приділяється наданню допомоги у вихованні й догляді за дітьми. Найбільшою популярністю користується догляд за дітьми в денний час.
Послуги з догляду за дітьми в денний час можуть здійснюватися як вдома, так і в різних центрах, що перебувають під державним або приватним контролем або в родинах, які беруть на себе турботу про декілька дітей. Ця форма називається «денна мама» [31, 55].
У рамках державної молодіжної політики величезна увага приділяється роботі з важкими підлітками.
Характерні риси цієї роботи:робота має профілактичну спрямованість;робота здійснюється за місцем проживання підлітків (у громаді);робота здійснюється на основі програм, які спрямовані на певну групу підлітків;робота здійснюється різними фахівцями, що координують свою діяльність;професійною базою, на яку опираються соціальні працівники, є розгалужена мережа соціальних служб, розташованих у громаді 
У процесі виховання використовується соціальна групова допомога в дитячих установах. Вона націлена на соціальне навчання в групі. Вихователь, що рекомендується фахівцями державних і суспільних установ, повинен намагатися разом з підлітком вирішити проблеми виховання в умовах звичної для підлітка середовища. 
На думку німецьких авторів, діяльність фахівців, що працюють в інтернатах, повинна бути спрямована:на повернення дітей у родину;на підготовку підлітків на проживання в іншій родині;на створення умов життя, близьких до сімейних умов і розрахованих на довгий час
4.Можливості застосування зарубіжного досвіду соціальної роботи в Україні.
Для успішності процесів становлення і розвитку соціальної роботи і соціальної педагогіки в Україні величезне значення має вивчення, осмислення і адаптація досвду, нагромадженого зарубіжними країнами, особливо країнами Західної Європи, США і Великою Британією.  Перші теоретичні аспекти соціальної роботи були розроблені Мері Річмонд (США) в її книзі „Дружній візит до бідняків: керівництво для працюючих в благодійних організаціях” (1899). Більшість дослідників соціальної роботи сходяться на думці, що у цій книзі обґрунтовані основні методи соціальної роботи.  Згодом у своїй наступній роботі „Соціальні діагнози” (1917 р.) Мері Річмонд більш детально схарактеризувала свій метод соціальної роботи, який згодом отримав назву „індивідуальний метод соціальної роботи”. Дана праця стала навчальним посібником для перших шкіл соціальної роботи, які виникли приблизно в цей час і займалися підготовкою професійних соціальних працівників.  Ідеї М.Річмонд не тільки внесли вклад в наукову розробку основ нової професії, але й знайшли свій подальший розвиток в школах і концепціях соціальної роботи. Найбільш відомими школами в теорії соціальної роботи відносяться діагностична і функціональна

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Соціальний працівник – має звучати гордо!!! Щорічно першої неді­лі листопада в Україні відзнача­ється День праців­ника соціальної сфери. Це свято людей, які щоденно й щогодини діляться своїм ду­шевним теплом з тими, хто найбільше його потребує: самотніми людьми похилого віку, інвалідами, дітьми-сиротами, багатодітними та малозабезпеченими сім’ями. Іне дивно, що працюва­ти тут може далеко не кож­ний, адже ця професія як жодна інша потребує вміння перейматися чужим болем та співчувати йому. Аще брати на себе відповідаль­ність за долю іншої людини. Від професіоналізму соці­альних працівників, уміння реагувати на складну життє­ву ситуацію та знаходити по­трібні слова іноді безпосе­редньо залежить життя та здоров’я людей. Їхня праця заслуговує на щиру подяку не лише тих, кому вони до­помагають, а й органів дер­жавної влади. Сьогодні одна з головних проблем, які турбують Профспілку працівників со­ціальної сфери України, – це фінансування і низький рі­вень заробітної плати, яка не ві